Het is de angst van iedere gamesmaker. Lukt het om na een groot succes met een nieuwe hit te komen? Rovio, het Finse bedrijf achter Angry Birds, lijkt daar niet echt in te slagen, schrijft Z24’s Thijs Peters.
De winst van het Finse Rovio Entertainment, het bedrijf achter Angry Birds, halveerde in 2014 van bijna 37 tot 17 miljoen euro.
Nu is dat op zich nog niet zo’n ramp. Het gebeurt bij jonge internetbedrijven wel vaker dat de winst wat inzakt, omdat bijvoorbeeld de kosten wat oplopen door investeringen. Ernstiger is dat ook de omzet inmiddels daalt. Die holde met 9 procent achteruit tot ryun 158 miljoen euro (zie grafiek).
Disney achterna
Angry Birds was een paar jaar geleden een enorme hit. Het spelletje, waarbij vogels zichzelf katapulteren richting boze groene varkentjes, was één van de eerste echt grote gamehits op de tablet en de smartphone.
Al vanaf het begin was Rovio zich bewust van het risico dat het succes groot, maar kort zou zijn. Bestuursvoorzitter Mikael Hed ging daarom als snel op zoek naar andere verdienmodellen dan het verkopen van de premium versie van de app. Er kwamen Angry Birds bordspellen, knuffels, koffiemokken en zelfs een pretpark.
In feite volgde Rovio het pad dat Walt Disney tientallen jaren eerder was ingeslagen, met de vogeltjes in rol van Mickey Mouse en Donald Duck. Het richtte zelfs een tv-studio op: ToontsTV. In 2016 moet de eerste volledige Angry Birds-speelfilm uitkomen.
Aanvankelijk leek Rovio in zijn opzet te slagen. De omzet nam elk jaar toe en het bedrijf wist zich minder afhankelijk van de verkoop van games te maken. Inmiddels is de helft van de omzet afkomstig van merchandising.
Rovio leek zo het lot van Zynga te ontlopen. Dat beursgenoteerde gamesbedrijf lijdt al enkele jaren een kwakkelend bestaan. Het wist een gigantisch succes met het spelletje Farmville niet te herhalen.
Geen Disneymagie voor Rovio
Nu lijkt er toch iets mis te gaan bij het Finse bedrijf. Rovio mag dan wel niet alleen afhankelijk zijn van de verkoop van de game in de app-winkels van Google en Apple, het is wel vrijwel volledig afhankelijk van de populariteit van het merk Angry Birds. Nu de games minder populair zijn, heeft dat meteen ook weerslag op de merchandising.
Ook blijkt dat Angry Birds aanvankelijk voor het 'verkeerde' verdienmodel heeft gekozen. Het spelletje was gratis in een uitgeklede versie. Wie de volledige versie wilde, moest daarvoor betalen.
Gamesbedrijven als King, de maker van Candy Crush Saga, en Supercell, bekend van Clash of Clans, verdienden meer met hun 'freemium' model. Het spel is dan volledig gratis, maar je kunt extra items aankopen binnen het spel: de bij veel ouders beruchte 'in-app-aankopen'.
Rovio heeft dat model bij het racespel Angry Birds Go uiteindelijk gekopieerd, maar het spelletje sloeg niet zo goed aan als door het bedrijf was gehoopt. Het is dus hopen dat voor Rovio dat ze met een nieuwe gamehit kunnen komen, het liefst met de vogeltjes in de hoofdrol.
Het lijkt erop dat Angry Birds nog wel een paar gamehits kan gebruiken om een Donald Duck-achtige status te verwerven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl